Ministerul Dezvoltării recunoaște: Ne-au fost semnalate numeroase cazuri de administratori nepregătiți, din cauza cărora se ajunge la prejudicierea proprietarilor
Reprezentanții Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) au recunoscut, într-un răspuns adresat ProblemeLocative.ro, că există „numeroase situații” de administratori de condominii care nu dețin suficiente cunoștințe în domeniu iar acțiunile lor conduc la prejudicierea proprietarilor și degradarea blocurilor de locuințe.
„Referitor la nivelul de pregătire prevăzut de lege pentru administratorii de condominii, acesta este necesar, având în vedere atribuțiile, competențele și răspunderile acestora, precum și pentru atingerea unuia dintre obiectivele principale ale Legii nr. 196/2018, respectiv acela de profesionalizare a administratorilor în scopul prestării unor servicii de calitate în interesul proprietarilor, conform prevederilor legale în vigoare. Până în prezent s-a constatat faptul că, în numeroase situații, administratorii de condominii nu dețin suficiente cunoștințe în vederea desfășurării în bune condiții și conform legislației în vigoare a activităților de administrare a condominiilor, fapt ce conduce, de cele mai multe ori, la prejudicierea proprietarilor din condominii și la degradarea condominiilor de tip clădiri de locuințe multietajate/blocuri de locuințe”, au răspuns reprezentanții Ministerului Dezvoltării.
Atestatele au intrat în vigoare și nu s-a cerut o nouă prorogare de termen
ProblemeLocative.ro a transmis adresa către Minister în 22 decembrie cu solicitarea a de a afla la momentul respectiv dacă Ministerul Dezvoltării dorea să mai proroge termenul de intrare în vigoare a atestatelor conform Legii 196/2018, devenite obligatorii la 1 ianuarie 2022. Reprezentanții Guvernului au explicat însă că nu au mai dorit amânarea acestui termen, care fusese deja solicitată de două ori, și că nu au mai existat astfel de cereri.
„Din informațiile pe care le deținem, în ultima perioadă nu ne-au fost formulate solicitări ale federațiilor asociațiilor de proprietari referitoare la prorogarea termenului prevăzut la art. 106 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările și completările ulterioare”, a răspuns Ministerul, la întrebarea ProblemeLocative.ro.
De asemenea, reprezentanții Guvernului au reamintit că termenul prevăzut la art. 106 din Legea nr. 196/2018 a fost prorogat de două ori:
„Având în vedere durata demersurilor suplimentare necesare armonizării legislației în vigoare, respectiv modificarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR) și a Nomenclatorului calificărilor, conform prevederilor Legii nr. 196/2018, procedurile necesare în vederea autorizării furnizorilor de formare profesională a adulților și în vederea obținerii certificatelor de calificare profesională nu mai constituiau un termen suficient și rezonabil pentru a fi pus în aplicare. Astfel, prima prorogare a fost propusă la inițiativa Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și a produs efecte ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului nr. 21/2019 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 106 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor”, potrivit Ministerului.
Cea de-a doua prorogare a fost propusă, tot la inițiativa Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în cadrul procedurilor parlamentare de adoptare a Legii nr. 294/2020 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 21/2019 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 106 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
„Motivele care au stat la baza celei de-a doua prorogări a termenului prevăzut la art. 106 din Legea nr. 196/2018 au fost generate de restricțiile impuse în contextul pandemiei de Coronavirus – COVID-19. Având în vedere că acest termen a mai fost prorogat, și pentru că nu există solicitări, termenul nu a mai fost și nu va mai fi prelungit”, se arată în răspunsul Ministerului.
Federațiile asociațiilor de proprietari susțin, de ani de zile, desființarea acestor atestate – fapt ce reiese din propunerile de modificare a Legii 196/2018 care se află la Camera Deputaților. Odată cu atestatele, federațiile vor însă și desființarea controlului exercitat de primării în asociațiile de proprietari, ceea ce i-ar lăsa pe proprietari complet descoperiți în fața abuzurilor. Singura metodă de contestație ar fi acțiunea în instanță, greu de pus în aplicare de către proprietarii vulnerabili.
Ministerul Dezvoltării a criticat însă în repetate rânduri aceste propuneri și a arătat că nu este de acord cu desființarea atestatelor. În condițiile în care atestatele s-ar desființa, administratorii și-ar desfășura activitatea doar în baza certificatelor de atestare profesională. Acestea sunt însă eliberate în urma unui curs organizat de firmele specializate sau de… federațiile de proprietari.
Comisiile pentru drepturile omului din Parlament au dat avize negative proiectelor propuse de USR și de PSD care conțineau aceste prevederi privind desființare atestatelor și a controlului primăriilor, pe motiv că aduc atingere dreptului la proprietate. Până acum, Comisia de administrație din Camera Deputaților a respins aceste propuneri.
Proiect USR: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=53&an=2020
Proiect PSD: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=18117
Atestatul de administrator și numele proprietarilor pot fi afișate la avizier