Juridic

Cum se calculează întreținerea: Explicații pentru proprietari și locatari

Cum se calculează întreținerea

Înțelegerea felului cum se calculează întreținerea pentru apartamentele și garsonierele din condominii necesită atenție și răbdare, cu atât mai mult cu cât legislația în domeniu este stufoasă. De aceea, am considerat necesar acest articol în care să ofer câteva explicații cu privire la cheltuielile prevăzute de Legea 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.

În un prim aspect pe care aș dori să îl subliniez este acela că întreținerea nu reprezintă numai costuri pe consum, așa cum cred mulți proprietari, ci acestea sunt venite, conform legii, și din exploatarea, repararea sau întreţinerea proprietăţii comune. La acestea se adaugă şi cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii (adică consumul) şi care nu sunt facturate individual către proprietăţile individuale.

Astfel, legea prevede mai multe tipuri de cheltuieli:

  1. Pe NUMĂR DE PERSOANE care locuiesc sau desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale.

Acestea sunt repartizate proporţional cu numărul de persoane și reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru asigurarea serviciilor de utilităţi publice de care beneficiază persoanele care locuiesc sau desfăşoară activităţi în mod curent în condominiu şi care nu pot fi individualizate pe fiecare unitate de proprietate individuală în parte pe baza unor dispozitive de măsurare/înregistrare, fie datorită naturii şi caracteristicilor anumitor servicii, fie din lipsa dispozitivelor de măsurare/înregistrare.

Acestea sunt:

  • apă rece, caldă şi canalizare (dacă nu există apometre sau în cazul pierderilor/ diferențelor de apă);
  • combustibil pentru prepararea apei calde de consum;
  • energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune, inclusiv a ascensoarelor;
  • colectarea deşeurilor menajere,
  • vidanjare.

2. Pe CONSUMURI INDIVIDUALE.

Acestea sunt repartizate astfel în cazul în care există aparate măsurare (contoare, apometre, etc):

  • apă rece şi canalizare;
  • apă caldă de consum);
  • energia termică, combustibilul şi apă rece pentru prepararea apei calde;
  • gaze naturale;
  • încălzirea proprietăţii individuale.

Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează în funcţie de indexul contoarelor individuale, în funcţie de indexul repartitoarelor de costuri, conform normelor tehnice şi metodologiilor elaborate de autorităţile naţionale de reglementare sau de autorităţile administraţiei publice locale, sau în funcţie de alte criterii în baza cărora se pot individualiza consumurile.

3. Pe COTA-PARTE INDIVIZĂ, adică în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale.

Acesta este unul dintre cele mai neînțelese aspecte din legea în vigoare, în special de către proprietari. Aceștia își pun de obicei întrebarea ”dacă nu locuiește nimeni în apartament, de ce trebuie să plătesc?”. În acest moment, legislația impune proprietarilor costuri care vin din întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea şi/sau reabilitarea părţilor de construcţii şi instalaţii aferente condominiului aflate în proprietate comună indiviză. Aceste cheltuieli se repartizează proporţional cu cota-parte din proprietatea comună a fiecărui proprietar. Cota-parte indiviză este un raport care ține cont de mărimea proprietății – apartamentele mari plătesc mai mult, cele mici/garsonierele – mai puțin. Prin această prevedere legală, legiuitorul a arătat că clădirea trebuie întreținută și administrată, chiar dacă în apartament/ garsonieră nu locuiește nimeni. Atenție: într-un condominiu suma cotelor-părţi indivize din actele de proprietate trebuie să fie egală cu 100%.

În practica anterioară, când legea nu făcea referire la cota-parte indiviză, administratorii impuneau costuri de întreținere pentru o persoană, chiar dacă apartamentul era nelocuit.  

Cheltuielile pe cota-parte indiviză se referă la:

  • fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în/şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; echipamente de echilibrare hidraulică a instalaţiilor; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul – partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere;
  • personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru 39 administrator, contabil, instalator, electrician, portar, îngrijitor, personalul care asigură curăţenia etc.;
  • indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorului/comisiei de cenzori; prime;
  • credite bancare;
  • contracte sau poliţe de asigurări;
  • cheltuieli cu produse şi accesorii pentru curăţenie, alte servicii administrative către proprietatea comună.

4. Pe BENEFIARI, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari;

Cheltuielile pe beneficiari se repartizează conform valorii care revine fiecărui beneficiar în cauză, pe baza facturilor/documentelor justificative.

Acestea sunt cheltuieli cu privire la:

  • citirea, calculul şi gestiunea consumurilor individuale de apă rece, apă caldă, căldură, gaze, energie electrică, deşeuri municipale;
  • servicii cu privire la repartitoarele de costuri;
  • chiriile spaţiilor comune – boxe, casa scării, holuri, spaţiu ghenă, terasă etc.;
  • gestiunea financiară;
  • gestiunea contractelor cu caracter individual;
  • întreţinerea interfonului şi a părţii de instalaţie din interiorul proprietăţii individuale;
  • verificarea metrologică a contoarelor individuale de energie termică, în cazul distribuţiei orizontale;
  • reviziile instalaţilor interioare de gaze, apă şi încălzire;
  • alte servicii individuale către proprietari.

Pentru proprietarii care beneficiază de anumite servicii de utilităţi şi determină consumuri suplimentare, în condiţiile în care nu există nicio interdicţie legală în acest sens, calculul cotei de contribuţie aferente cheltuielilor pe beneficiari se face conform baremelor stabilite prin normativele tehnice în vigoare sau, în lipsa acestora, conform deciziei comitetului executiv, în funcţie de cantitatea consumată.

5. Pe CONSUMATORI TEHNICI.

Cheltuielile pe consumatori tehnici reprezintă cheltuielile asociaţiei de proprietari pentru încălzirea proprietăţilor individuale – locuinţe sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă:

  • energia termică sub formă de căldură, combustibilul şi energia electrică pentru încălzire, salariu/remuneraţie pentru fochist şi echipament de lucru, costuri pentru funcţionarea instalaţiilor de încălzire centrală.

6. DE ALTĂ NATURĂ.

Cheltuielile de altă natură reprezintă cheltuielile efectuate pentru plata unor servicii care nu pot fi repartizate după celalalte chiterii prevăzute de lege.

Cheltuielile de altă natură reprezintă cheltuielile asociaţiei de proprietari pentru:

  • lucrările de întreţinere, reparaţii şi înlocuiri la antenă ori antenele colective de televiziune, care se repartizează în raport cu numărul prizelor de televizoare aflate în locuinţe şi în spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, în condiţiile în care nu există o hotărâre a adunării generale prin care sistemul de antenă colectivă să fie desfiinţat sau casat;
  • cutiile poştale, cheile de la uşa de intrare comună în clădire, care se repartizează în raport cu numărul proprietarilor;
  • alte cheltuieli, repartizarea făcându-se în conformitate cu clauzele contractuale sau conform modului de facturare;
  • curăţatul coşurilor de fum, care se repartizează fiecărui proprietar proporţional cu numărul sobelor şi al maşinilor de gătit racordate la coşurile de fum ale clădirii.

Vei primi gratuit newsletterul săptămânal ce cuprinde știri exclusive și revista presei despre proprietari, locatari și chiriași, dacă te abonezi aici:


62 thoughts on “Cum se calculează întreținerea: Explicații pentru proprietari și locatari

  1. Locuiesc la parter, nu am nici balcon nici uscatorie! De la etajul 1 aceste exista!Intrebarea mea este de ce platesc la fel cei care beneficiaza de aceste familii ati?

    1. Banuiesc ca va referiti la cheltuielile pe cota-parte indiviza. Acestea tin doar de suprafata utila a proprietatii dumneavoastra, iar balconul nu este considerat suprafata utila conform L114/1996 – legea locuintei.

  2. Buna ziua. Ref la controlul apometrelor. Din cate imi dau seama, apometrele sunt obiecte in proprietate personala, nu parte din co-proprietatea condominiala. Altfel zis, As are acelasi drept sa verifice un apometru, cat are ca sa verifice cate bluze am in sifonier. Sau ?

    1. Asociatia are in atributii sa citeasca apometrele, dumneavoastra nu sunteti obligat sa permiteti accesul (legea va obliga doar pentru anumite situatii).
      Insa nu credeti ca este cea mai corecta metoda? Pentru citirea contorului la energia electrica nu permiteti operatorului accesul in locuinta?

      In plus, daca nu permiteti accesul, vi se impun costuri la pausal, care de obicei sunt mai mari decat ce poate consuma un om intr-o luna.

  3. Bun ziua!
    Cum se calculează penalizările?
    Administratorul refuza sa puna penalizări unei familii, care are o datorie de 1200 lei, plătește o suma lunar, undeva la 250 de lei, fără sa plătească și întreținerea pe luna respectiva, deci mereu se adauga alte sume, dar refuza sa -i calculeze penalizări.
    Mulțumesc mult!

    1. Penalitatile trebuie in primul rand aprobate in adunarea generala. Daca aveti deja sistem de penalitati aprobat si administratorul refuza sa il aplice, adresati-va presedintelui cu o cerere scrisa.

    2. Legea spune ca „Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalităţi pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalităţile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile de la termenul scadent pentru plată, fără ca suma penalităţilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.”

      Totusi, depinde de ceea ce s-a aprobat in cadrul adunarii generale din asociatia de proprietari. Se poate ca penalitatile sa fie mai mici de 0,2% pe zi sau se poate ca respectivul restantier sa isi fi luat un angajament de plata. Aveti dreptul sa cunoasteti aceste informatii din cadrul asociatiei si puteti face o solicitare scrisa catre presedinte. Este obligat sa va raspunda.

  4. Felicitari @Ioana Oancea pentru acest proiect. Am gasit o multime de raspunsuri pe site-ul Dvs., care este cel mai complet si la curent dintre toate cele vizitate anterior. Indraznesc si eu cu o inttrebare, daca se poate: Dupa mult scandal si tam-tam, proprietarii unei scari de bloc se hotarasc sa repare acoperisul. Administratoarea dansilor nu este foarte implicata si raspunde foarte evaziv la intrebari, asa ca bietii locatari nu au inteles cum sta treaba cu plata pentru reparatii. Pana in prezent, toti au contribuit lunar cu aceeasi suma; blocul are 14 apartamente (9 ap cu 2 camere si 5 ap cu 4 camere). Cum ar fi legal sa se plateasca reparatiile pentru acoperis? Costurile lucrarii impartite in mod egal la numarul total de apartamente, ori pe baza cotei indivize? Daca este cea din urma, as aprecia enorm daca mi-ati da orice fel de informatie despre cum se calculeaza. Va multumesc!

    1. Va multumesc. Am facut acest proiect cunoscand situatia din asociatiile de proprietari/locatari si sperand ca pot aduce cat mai multa informatie de la autoritati si experti pentru cei care au nevoie de ea.
      Cat despre intrebarea dumneavoastra: cheltuielile de reparatii sunt calculate in functie de cota-parte indiviza.

      L 196/2018 – Art. 85. – Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în/şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; echipamente de echilibrare hidraulică a instalaţiilor; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul – partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele;
      acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, instalator, electrician, portar, îngrijitor, personalul care asigură curăţenia etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorului/comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; cheltuieli cu produse şi accesorii pentru curăţenie, alte servicii administrative către proprietatea comună.

      Cota-parte indiviza este un procent din suprafata totala a proprietatilor comune (calculat in functie de suprafata apartamentului/garsonierei). Acesta se regaseste in actul de proprietate al fiecarui apartament. Insumate toate cotele-parti indivize trebuie sa fie 100%. Atentie la situatiile cand s-au operat modificari asupra suprafetelor utile dintr-un apartament sau mai multe – in acest caz se modifica si cota-parte indiviza.

      1. Va multumesc pentru raspunsul prompt. Referitor la cota indiviza, formula de calcul este SUx100/SU totală= %CPI? Acesta se pare ca ar fi raspunsul universal, din lecturile mele anterioare, insa ca si caz concret, nu vad sa se calculeze asa. De ex., doua apartamente identice (et. 4 si 3), au calculata CPI de 3.07 respectiv 2.93, in conditiile in care apartamentul cu CPI mai mic a daramat peretii dintre balcoane si camere, marindu-si astfel camerele. Ori eu stiam ca suprafata balcoanelor (folosite cu scop de balcon, precum reiese din PV de predare-primire), nu intra in suprafata utila. Va multumesc inca o data pentru ajutor!

        1. Este posibil ca diferenta sa vina din spatiul creat prin daramarea peretilor ceea ce a dus la marirea camerelor. Intr-adevar, balcoanele nu sunt considerate suprafata utila, conform L114/1996 Legea locuintei.

          1. Asociatia are casier si cont bancar.Este normal ca din comisionul bancar cheltuit de asociatie o parte sa fie trecut la CPI si o parte la propietarii care care achita direct in banca? Mentionez ca salariul casierului este pe CPI si – l platim si noi care nu achitan la casierie.Totodata asociația este obligată să aiba si cont bancar

          2. Depinde cum s-a votat in adunarea generala.
            Oricum, banuiesc ca asociatia a repartizat comisionul de admistrare lunara a contului pe CPI si comisionul perceput de banca pentru fiecare virament – doar celor care fac plata in cont la fiecare tranzactie.
            In acest caz, corect mi s-ar parea sa nu va mai puna sa platiti salariul casierului, daca va imputa comisionul bancar la fiecare tranzactie in cont pentru ca ajungeti sa platiti la dublu. Ridicati problema in adunarea generala.

          3. Buna ziua. Locuiesc la etajul 8 din 8 Intr un bloc cu centrala termica pe fiecare scara .Fiind la ultimul etaj și fără vecini pe 3 laturi ale apartamentului am o temperetura mai scăzută cu 3 -4 grade fata de celelalte apartament de la atajele inferioare in care uni proprietari și au montat calorifere mai mari fara aprobarea asociatiei dar și un decalaj de livrare a agentului termic de circa 7 -8 zile până se incarca instalația.Sistemul de încălzire este subdimensionat și ineficient din această cauza nu beneficiez nici de apa calda menajera.Am cerut asociației schimbarea modului de calcul de la CPI la contorizare și am fost refuzat.Mentionez ca nu sunt membru al asociației.Ce opțiuni am pt aceasta situație ?

          4. Bună ziua. E complicat de făcut ceva în această situație pentru că e greu de dovedit că vecinii și-au montat calorifere mai mari, dar și pentru că în lege sunt precizate niște metode standard de calcul.
            Puteți să încercați să faceți o notificare oficială către asociație și una către primărie.

  5. Nu am înțeles niciodată ce treabă au salariile cu cota indiviză. Nu am căldură de la Radet să se calculeze la cotă indiviză, doar apometrele pe care le citesc tot eu. Curățenia pe scară la fel… Dacă am cotă mai mare automat fac mizerie mai multă?

    1. Nu faceti mizerie mai multă, dar pentru ca aveti apartamentul mai mare, va revine un procent mai mare din proprietatea comuna.
      Este formula legala care a fost gasita la acest moment.
      Probabil ca legiuitorul ar fi trebuit sa lase asociatiile sa aleaga cum distribuie cheltuielile pe salarii (pe CPI sau pe apartament).

  6. Buna seara! Am si eu o intrebare pe durata starii de urgenta si a starii de alerta este legal sa se aplice penalizari ?Si inca ceva este legal ca penalizarile sa fie egale cu suma de la intretinere??multumesc

    1. Buna ziua. Asociatia este cea care stabileste sistemul de penalitati, deci daca nu s-a luat nicio decizie cu privire la suspendarea penalitatilor, acestea se pot aplica.

      Totusi, ar trebui sa incercati sa faceti o cerere scrisa catre conducerea asociatiei in care sa explicati ca va confruntati cu o situatie speciala, sa va luati un angajament de plata si sa cereti sa nu vi se aplice penalitati pentru aceste luni. Poate gasiti intelegere.
      Penalitatile pot ajunge sa fie egale cu suma de plata (aceasta e cota maxima care poate fi aplicata).

  7. Buna ziua .Suntem asociatie nou infiintata si din prima luna ni s au cerut toti banii pentru fondul de rulment si fondul de reparatii. Eu am citit in lege ca se poate plati lunar. Cum este corect ?? Deasemenea avem o factura de reparatie lift si am vazut ca tot pe mp au impartito. Nu cred ca este corect ca o persoana singura cu un apartament de 70mp,sa plateasca la fel ca o familie cu 3 pers si un ap de 60mp.

    1. Felul in care se plateste fondul de rulment si cel de reparatii trebuia decis in Adunarea Generala. Intr-adevar este mult sa va ceara toata suma deodata.
      Reparatiile pentru lift se platesc pe cota parte indiviza – deci este corect.

  8. Bună seara, am un apartament cu 3camere va las o poza apt 75mie mi se pare ca a venit foarte mult întreținerea, nu ma pricep cum se calculează, aștept un rasp

    1. Costurile cu incalzirea au crescut in toata tara. S-ar putea sa fie una dintre cauzele pentru crestere, daca aveti incalzire prin sistemul centralizat.
      Avand un apartament de 3 camere o sa aveti si costuri mai mari pe cota parte indiviza comparativ cu vecinii cu locuinte mai mici.

  9. Buna ziua, Stiti unde se pot depune motiuni sau propuneri de schimbare a acestei legi 196/2018? Sau daca exista deja o petitie de schimbare a acestei legi? Dumneavostra aveti o petitie pe site pentru implementarea unor masuri de control, dar nu si pentru schimbari de fond a modului de calcul. Precum multi alti propietari gasesc discriminatorie aceasta lege si sincer foarte socialista.
    De acord ca pentru intretinerea blocului trebuie sa existe o cota de plata de apartament fie el si nefolosit la care sa se adauge o alta cota legata de numarul de persoane care locuiesc in apartament (ex. pentru curatenie, lift, gunoi, electicitate iluminat spatiu comun). Defap in cazul meu, blocul Wilson, asa si era calculata intretinerea inainte de aparitia acestei legi. Iar in cazul reparatiilor care tin de suprafata cladirii (acoperis, tencuieli, renovari) acestea ar trebui repartizate in functie de spatiul apartamentului. Multumesc, Adrian

    1. Buna ziua. Daca aveti propuneri, va sugerez sa le trimiteti la Comisia de administratie publica a Camerei Deputatilor: cp06@cdep.ro si la Ministerul Dezvoltarii: info@mdlpa.ro

      M-as bucura sa trimita propuneri cat mai multi oameni, dar sugestia mea este sa expuneti in cadrul petitiei si situatia concreta cu care va confruntati. In conditiile in care in comisie au fost invitati numai „binevoitori” care de fapt isi apara propriile interese este bine ca si proprietarii simpli sa isi trimita punctele de vedere, iar parlamentarii si Ministerul sa constientizeze ca situatia este scapata de sub control. Multumesc pentru interes.

  10. Bună ziua ! Este corect ca cheltuielile administritative (numai salariul casierului, președintelui asociației, cenzorului și altora) să se calculeze în funcție de suprafața apartamentului ? Stau într-un bloc cu 4 etaje, fără lift, cu femeie de serviciu plătită de locatari separat. Blocul este proaspăt izolat, nu avem reparații sau alte probleme. Apartamentul meu are o suprafață de 49 m pătrați și plătesc cheltuieli administrative 39 roni. De ce trebuie să plătim salariile angajaților asociației în funcție de suprafața apartamentelor și nu pe persoană ?

  11. Și încă o problemă. Declar 5 m cubi de apă rece reali și persoana care întocmește lista cu cheltuieli îmi mai trece 3 m cubi. Este posibil așa ceva ?
    Am întrebat la asociație și mi-a spus că cei 3 metri cubi reprezintă pierderi. În fiecare lună istoria se repetă. La toate apartamentele trece pierderi care echivalează cu jumătate din valoarea totală a metrilor cubi declarați.

  12. Nu sunt pierderi. Sunt diferente. Ele probabil ca nu vor disparea de tot niciodata. Puteti sa cereti sa monteze toata lumea apometre cu radiocitire si sa schimbati contorul de bransament al blocului. In acest fel, se diminueaza diferentele la maximum.
    Din diferentele astea castiga multi, s-ar putea sa se supere daca vreti sa le eliminati.

  13. Bună ziua . Cum este legal sa se împartă pierderile de apa rece? Acele diferențe ce reies din însumarea citirilor proprietarilor si citirea furnizorului de apa. Asociația modifica prețul afisat la întreținere in functie de pierderi. De exemplu in Aprilie Raja Constanța factureaza mc de apă cu 11.82 lei. Noi avem pretu de 22.27 lei per mc. Si altfel tocmai cei care declară real consumul ( eu am avut 16 mc in Aprilie) plătesc încă o dată valoarea reală. Nu reusesc ca o scot la capăt. Se știu cei care nu declară dar probabil că e ceva la mijloc si se recurge la astfel de ilegalități le pot spune! Multumesc frumos!

  14. Buna ziua, o întrebare vă rog…daca este un bloc cu 2 scari si 2 lifturi, este normal sa platesc daca stau la una din scari si energia electrica de la cealalta scara?!…plus ca la scara se calculeaza si energia de la lift care in fiecare luna este dubla la noi fata de cealalta scara……
    Multumesc

  15. Nu am înțeles foarte bine ce ați vrut să spuneți, însă cea mai mare parte a cheltuielilor cu liftul sunt cele de mentenanță și reparații. Acestea se plătesc de către toți proprietarii.

  16. Buna ziua, la parter avem spatii comerciale. Apar in cartea funciară a blocului dar nu avem actele proprietarilor. Unii au cpi pe lista de întreținere, altii nu au si apar cu zero. Proprietarii apartamentelor din bloc au pe lista întreținere cpi mai mari decat in contractele de proprietate. Nu stim cum sa abordam situatia, unii proprietari de spatii comerciale refuza sa plateasca întreținerea si sa respecte deciziile asociatiei, iar altii refuză sa faca rost de acte mai vechi de vanzare a proprietății ca sa caute cpi-ul lor.
    Mi-e teama ca in trecut, in necesitatea de a da matematic 100% pe lista de întreținere, proprietarii de apartamente au preluat si cpi a spatiilor comerciale de la exterior (dar racordate la sistemele blocului).

    As dori sa stiu daca este posibil si corect ca spatiile comerciale sa nu aibe cpi la întreținere si doar proprietarii de apartamente sa preia toate cheltuielile de întreținere si reparartii ale blocului? Si daca pot impune ca asociatie spatiilor comerciale ca sa primeasca pe lista de întreținere diferenta pana la.100% dupa ce scad exact cat au persoanele fizice in contractele de cumpărare a apartamentelor?

    1. Buna ziua. Pentru spatiile comerciale se plateste intretinerea pe CPI. Va trebui sa solicitati clarificari de la primarie sau de la Ministerul Dezvoltarii, tinand cont de complexitatea situatiei.

      1. Buna ziua, va multumesc pentru raspuns. Între timp am mai obținut informatii. Cotele CPI sunt conform actului de înființare al asociatiei. Spatiile comerciale nu fac parte din asociatie, ci doar din cartea de imobil. Astfel ca procentul de 100% e dar persoanelor fizice, conf cu accesul de asociere. Insa, pe măsură ce am obținut actele de proprietate ale spațiilor comerciale, apare informația ca au cota comună din teren. Mentionez ca sunt fizic sub bloc, se învecinează cu asociația si au utilități de apă de la asociatie. Astfel ca in continuare am doua intrebari: e legal sa li se atribuie cheltuielile uzuale pt CPI? Si a doua, cum le calculez CPI, pt ca nu mi-e clar deloc ce înseamnă cota de teren comun X metri pătrați.
        Va multumesc!

  17. Cum se cakculeaza exact cota parte? Adica dupa ce act? Dupa cartea funciara? Dupa contract? Daca pe cartea funciara semnata de la ancpi cota parte e mai mica decat cea calculata dupa suprafata utila ce trebuie facut legal?

  18. Buna ziua! Locuiesc intr-un condominiu cu 5 niveluri.Fiecare apartament reprezinta un nivel. Am centrala proprie in apartament. Ceilalti proprietari primesc caldura de la centrala imobilului. 1) Cum se calculeaza incalzirea pe scara pe timpul iernii? 2) Cum se calculeaza costurile pentru iluminatul pe scara? Multumesc!

  19. Buna seara,
    Locuiesc într-o asociatie cu centrala termica colectiva. Proprietarul unui apartament doreste sa sigileze in propriul apartament cateva calorifere . Este legal acest lucru? Centrala a fost gandita pentru un anumit volum de incalzire si , in acest caz, pierderile cine le ca plăti?

  20. Buna ziua. Am un apt micut de vacanta intr un imobil gen vila, nu avem repartitoare si nici apometre .
    Este corect sa platesc intretinerea la comun, pe cota indiviza, cand eu Nu vin acolo decat o saptamana pe an, ocazional? Mentionez ca restul proprietarilor au incercat sa contorizeze consumul, dar exista un singur proprietar oponent si Nu s a putut face.
    Va rog sa mi spuneti ce solutie ar fi la aceasta problema. Multumesc!

  21. Buna ziua ,eu una inca stau la părinții mei ,iar ei platesc taxe pentru toti 4 . Problema este ca eu mai dorm cateodata peste noapte (aprox. de 2-3 ori pe luna) la partenerul meu, si merg acolo destul de des, dar nu pot spune ca locuiesc acolo ,însă câțiva vecini de ai lui au observat ca trec pe acolo des și au s-au ca noi am locuii 2 persoane acolo. Ce pot sa fac in situația asta ,caci nu mi se pare corect sa trebiasca sa platesc in 2 părți taxe.

  22. Buna seara,
    Locuiesc intr-un bloc racordat la Termoenergetica.
    Aferent apartamentului meu (situat la etajul 6) am 3 coloane de caldura, dintre care 2 au performante foarte scazute. Desi s-a schimbat o coloana in toamna aceasta, nu s-a rezolvat problema presiunii, deoarece s-a facut o munca de mantuiala intr-o zi fara incarcarea instalatiei. Nu s-a verificat ulterior daca mai trebuie ceva reglat sau schimbat, daca undeva este obturata coloana respectiva.
    Avem probleme cu caldura de circa 6-7 ani. Nu avem repartitoare, nu vor ceilalti sa montam.
    Efectiv nu se doreste o remediere, deoarece suntem decat 3-4 apartamente afectate din 54.
    Ce putem face legal pentru a obliga asociatia sa ia masuri pentru remediere?
    Platim caldura ca si ceilalti, calculata la suprafata, desi primim poate doar 1/4, iar pentru incalzire suntem nevoiti sa consumam sute de kw cu calorifere electrice.

    Mutumesc,

  23. Bună ziua, sunt coproprietar ,eu și sora mea, al unui apartament de 4 camere, etajul 8/8 , unde locuiește doar mama noastră, prima întrebare, într-una din cele 4 camere țeava comună, verticală este rece, evident și caloriferul, blocul nu este contorizat. Am discutat cu președintele care se plânge că nu are bani pentru reparații și îmi recomandă să schimb acel calorifer!?!!! Este singurul calorifer care a fost spălat de câteva ori, celelalte nu dar sunt calde. Întrebarea este dacă schimb caloriferul se încălzește țeava comună??
    Ce trebuie să fac?
    Mulțumesc!
    A doua întrebare: apartamentul fiind situat la ultimul etaj nu are niciun coeficient de scădere la întreținere?
    Vă mulțumesc anticipat.

  24. Buna ziua!
    Dețin un apartament în care nu locuiește nimeni. Este corect a se percepe in calculul intretinerii, curent și servicii de curățenie scări?
    Mulțumesc!

  25. Buna ziua. Am cumparat un apartament acum 2 luni, nu locuim acolo, nu locuieste nimeni, apartamentul este in renovare pentru inca cel putin 3 luni. Administratorul trece la intretinere o persoana. Practic platim intretinere pentru 3 persoane unde locuim de fapt si pt inca una unde nu locuim… Cum este corect? Exista vreo lege care spune ca este obligatoriu sa se treaca o persoana la intretinere, chiar daca este evident ca nu locuieste nimeni acolo? Multumesc mult pentru raspuns.

  26. Buna ziua, Unde ma pot adresa cand o administratie nu respecta legea 169/2018 cu cota parte indiviza si intocmeste tabelul de plata in mod egal la chetuieli fiind obligata de unii proprietari prin adunarea semnaturilor. Multumesc !

  27. Sarut mina. O intrebare scurta as pune dmv.Un control financiar in contabilitatea Asociatiei de proprietari pe cinci ani consecutiv in urma ce permite legea asa mi se pare CUI sau la ce Institutie trebuie sa ma adresez? Va multumesc anticipat pentru raspuns.

  28. Bună ziua.
    Eu am o garsonieră de 39 mp. Blocul nu este racordat la gaze şi nu are lift. Toate instalațiile sanitare sunt noi. Cu toate acestea plătesc peste 400 de lei lunar întreținerea. Mi se pare dubios.

  29. Bună ziua,
    Am o nelămurire în ceea ce privește „cheltuielile pe beneficiari”, respectiv: dacă un proprietar este un „beneficiar” al contractului de furnizare a apei reci, iar pe scara unde locuiește și care este contorizată și ea, diferența de apă rece înregistrată poate fi considerată un „consum suplimentar”, iar acesta să fie repartizat în baza art. 89 din legea 196 din 2018, proporțional cu consumul înregistrat de apometre.
    Vă mulțumesc.

  30. Aceeași situație este și în asociația din care fac parte.
    Suma rezultata din cota parte indiviza este destinata exclusiv platii salariilor președintelui,administratorului și femeii de serviciu.Singurele plati care se fac in afara salariilor sunt cele pt materiale de curățenie care se achiziționează de doua ori pe an.
    Pentru lucrări la spațiul comun s-a cerut înființarea fondului de reparatii.
    Legea este aplicata după înțelegerea fiecăruia și după interesele pecuniare
    Iar bomboana de pe coliva este că ,luna de luna se adaugă bani la cota parte indiviza ,fara a se face nimic pt spațiul comun.
    Am făcut sesizări la primărie răspunsul fiind …textul legii!

  31. A vândut boxa trecuta pe actu de proprietate ,se scade din cota indiziva ( salari cenzor ,fem servici ,pierderi apă , material curățenie , salar adiministrator ) mulțumesc

  32. in aparatamentele de vacanta unde nu locuieste nici o persoana se poate declara 0 (zero) la numar de persoane? Evident in lunile cand este ocupat se trece numarul real.

  33. BUNA ZIUA

    VA ROG SA-MI SPUNETI DACA MUSAFIRII SUNTTRECUTI LA CHELTUIELILE DE INTRETINERE?

    VA ROG SA-MI RASPUNDETI PE E-MAIL

    O ZI BUNA

  34. Buna ziua
    Imi puteti da o sugestie privind cadrul legal referitor la justificarea sumeler platite de asociatia de proprietari pentru reparatii, in speta e vorba de zugravit casa scarii.
    Se poate plati manopera unui locatar de pe respectiva scara cu dispozitie de plata si in acord cu un tabel semnat de toti locatarii acelei scari?
    Mentionez ca exista facturi pentru achizitionarea materialelor necesare zugravirii.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *