Actualitate

Sectorul 6 va avea propria firmă de salubrizare și o stație de sortare

Consiliul Local Sector 6 a adoptat un proiect prin care solicită Consiliului General al Capitalei (CGMB) împuternicire pentru a înființa o firmă de salubrizare – societate cu răspundere limitată cu capital integral public, primarul Ciprian Ciucu estimând economii de circa 80 de milioane de lei în patru ani.

Potrivit expunerii de motive, înfiinţarea acestei societăţi va avea ca rezultat îmbunătăţirea salubrizării Sectorului 6 prin controlul direct al autorităţii locale, eliminarea obiectivului de maximizare a profitului specific operatorilor privaţi, co-interesarea pentru rezolvarea cauzei problemelor în domeniu, „lucru imposibil în cazul operatorului privat care doreşte existenţa problemei pentru a încasa contravaloarea prestaţiei”.

De asemenea, că odată cu înființarea unei firmă de salubrizare s-ar produce:

  • o reducere a cheltuielilor de salubrizare prin mecanizarea operaţiunilor;
  • eficientizarea resursei umane şi reducerea/anularea pierderilor materiale;
  • anularea marjei de profit specifică operatorului privat; costuri minime pentru prestaţiile suplimentare programelor stabilite în contract;
  • reducerea cheltuielilor Primăriei cu monitorizarea şi controlul.

Activitatea de salubrizare stradală în Sectorul 6 este asigurată de SC Urban SA, în baza unui contract de servicii din 1999 încheiat cu Primăria Capitalei şi a actelor adiţionale aferente încheiate în perioada 2000 – 2001 cu municipalitatea şi în perioada 2002 – 2021 cu Primăria Sectorului 6.

Hotărârea adoptată prevede încetarea contractului la data atribuirii unui nou operator a delegării gestiunii pentru serviciul de salubrizare.

Consilierii locali au mai adoptat un proiect de hotărâre care vizează construirea unei staţii de sortare a deşeurilor pe Bulevardul Timişoara nr. 108 B, solicitându-se CGMB trecerea terenului în administrarea CL Sector 6.

Primarul Ciprian Ciucu a estimat că în aproximativ patru ani vor fi făcute economii de circa 80 de milioane de lei prin înfiinţarea societăţii care va avea patru obiecte de activitate: salubritate stradală, deszăpezire, ridicarea deşeurilor de la ADP şi operarea staţiei de sortare a deşeurilor.

El a precizat că staţia de sortare va fi o hală închisă. „Tehnologia de astăzi permite ca toate eventualele elemente care pot fi neplăcute să fie foarte bine controlate. Nu va fi niciun fel de problemă pe zona de locuire„, a spus Ciucu.

Potrivit primarului, staţia de sortare va recicla şi va reintroduce în circuitul economic materiale provenite din deşeuri, care vor fi valorizate. De asemenea, se va devia o bună parte dintre deşeuri de la groapă, scăzând costurile şi impactul asupra mediului.

Colegii de la Fonduri Externe lucrează deja la aplicaţie pentru a putea depune pe POIM acest obiectiv să fie finanţat. Obiectivul oricum nu este foarte mare şi chiar dacă nu vom primi finanţare de pe POIM (…) este realizabil şi cu resurse proprii„, a explicat Ciprian Ciucu.

Primarul a spus există două studii privind managementul deșeurilor.

„În urma acestor studii, pe baza analizelor pe care le-am făcut (eficiență economică, impact etc.) am ajuns la concluzia că cel mai bine este să facem astfel:

► Ridicatul și transportul deșeurilor + sortare

Vom delega acest serviciu public unui operator, pe bază de licitație publică, pe pentru 10 ani acest serviciu, cu obligația ca salubristul să vină cu o investiții, inclusiv cu lucrări de amenajare a 130 de puncte de colectare selectivă. Caietul de sarcini este gata, conține trasee, suprafețe, operațiuni, tipuri de utilaje și tot ce trebuie să conțină un astfel de caiet de sarcini. În paralel am crescut capacitatea primăriei de a monitoriza prestarea acestui serviciu!

► Salubritate stradală + deszăpezire

În acest moment Sectorul 6 are costuri mari cu salubritatea stradală, suntem pe locul 2 după Sectorul 1. Pentru a înțelege, costul cu salubritatea stradală + deszăpezire este în jur de 100 milioane de lei pe an. Am făcut un studiu comparativ cu ceea ce ar presupune operarea acestei componente a serviciului de salubritate de către un operator propriu. Costurile cu investiția + costurile de operare sunt scad de la 87 de milioane pe an (în 2022) la 78,5 milioane (în 2026, peste patru ani)”, a justificat Ciucu decizia de a propune CL să înființeze o firmă de salubrizare.

Operator va avea 4 principale obiective de activitate:

(1) salubritate stradală,

(2) deszăpezire,

(3) ridicarea și transportul deșeurilor vegetale provenite în urma activităților ADP și,

(4) managementul unei stații proprii de sortare.

Avem în lucru un proiect pentru a fi finanțat din POIM, pentru a avea propria noastră stație de sortare și câteva sute de puncte de colectare selectivă, cu care să înlocuim ghenele. O astfel de stație ne va permite recuperarea unor costuri (în esență stația este profitabilă) și ne va ajuta să deviem o mare cantitate de gunoi de la groapă. Avem terenul primit de la PMB, azi acordul Consiliului General pentru a-i da această destinație.
În acest moment funcționăm cu un contract din 1999, amendat și răsamaendat de-a lungul timpului. Ceea ce trebuie să facem este să punem pe baze corecte (și economice si pe indicatori clari de calitate) serviciul de management al deșeurilor
”, a motivat Ciucu.

Citește și: FALT: Operatorii de salubritate au obligația de a spăla pubelele


Vei primi gratuit newsletterul săptămânal ce cuprinde știri exclusive și revista presei despre proprietari, locatari și chiriași, dacă te abonezi aici:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *