Liga Asociațiilor de Proprietari Mureș cere facturarea individuală în blocurile cu rău-platnici
Liga Asociațiilor de Proprietari Mureș cere, într-un mesaj postat pe Facebook și semnat de președintele Ligii, ing. Rus Dumitru, ca parlamentarii din județ să facă demersuri reale pentru ca facturarea individuală a proprietarilor din condominii să devină aplicabilă în blocurile cu rău-platnici.
„(…) facem un apel public și solicităm deputaților de Mureș, de toate ”culorile” politice să susțină amendare legii privind asociațiilor de proprietari, în sensul ca textul ce reglenetează facturarea individuală să devină alicabil”, se arată în postare.
Mesajul este, în fapt, un „protest, la debranșarea unor blocuri de la alimentarea cu apă”. Potrivit Ligii, operatorul local de apă a debranșsat „abuziv” mai multe blocuri, despre care aceasta susține că nu ar avea datorii. Cu toate că organizația recunoaște că datoriile totale ale asociației de proprietari sunt de 300.000 de lei, ea nu se întreabă dacă acestea sunt doar restanțe ale unor rău-platnici sau sunt și chestiuni de ordin penal, așa cum se întâmplă de obicei în cazul asociațiilor care ajung să acumuleze datorii absurd de mari.
Reluăm aici întregul mesaj al Ligii Asociațiilor de Proprietari Mureș:
„PROTEST, la DEBRANȘAREA UNOR BLOCURI DE LA ALIMENTAREA CU APĂ
1. Liga Asociațiilor de Prorietari Mureș protestează public împotriva practicilor abuzive ale operatorului local de debranșare de la alimentarea cu apă potabilă și a proprietarilor de apartamente, membri ai asociațiilor de proprietari, care și-au achitat facturile și nu au restențe la plată ! În opinia noastră, într-un oraș centru universitar, cu un anumit standard, locatarii din blocuri care nu au restanțe la plata serviciului de alimentare cu apă, nu mai pot fi supuși umilinței de a fi lăsați fără apă potabilă ! În acest sens, îi îndemnăm pe toți cei care se află în această situație să solicite suspendarea acestei măsuri abuzive prin decizii (nn. sentințe) ale instanțelor de judecată;
2. Evident că, cei care au restanțe la plata serviciului de apă și canal trebuie executați, în condițiile legii, dar nu trebuie pedepsiți și cei care și-au achitat facturile.
În context, se poate pune o întrebare : Cum s-au acumulat la o asociație de proprietari restanțe de peste 300.000 lei ? Unde a fost asociația de proprietari (nn. conducerea) ? O asemenea sumă nu se cumulează în 2 – 3 luni ci, în ani! Unde au fost instituțiile cu atribuții de verificare și control ? Nu în ultimul rând, pentru a preveni perpetuarea unor astfel de practici, considerăm că instituțiile statului ar trebui să se autosesizeze (oare de ce nu au făcut-o până acum ?!) și să stabilească cauzele acumulării unor restanțe atât de mari și să dispună măsuri legale. Este cunoscut faptul că, potrivit reglementărilor în vigoare, asociația de proprietari, prin președinte, are dreptul de a acționa în instanță proprietarul care se face vinovat de neplata cotelor de contribuție la cheltuielile asociației (nn. inclusiv costul serviciului de apă-canal), mai mult de 60 de zile de la termenul scadent de plată, respectiv 90 de zile de la data afișării listei de plată. Au făcut aceste demersuri, asociațiile în cauză ? Dcă nu au făct, de ce nu au făcut și unde sunt autoritățile și instituțiile statului?
În context, amintesc că în dezbaterile la nivelul structurilor asociative (ligi, federații, etc) pe diverse teme privind cadrul legal de funcționare al asociațiilor de proprietari se insistă pe faptul că suntem organizații de drept privat și trebuie să ne autogestionăm, fără ingerința altor instituții. Foarte bine, dar în situația în care în asociație nu se respectă legea, avem ”anticorpii” necesari pentru măsuri corective ? Până la urmă este știut că în cazurile din viața reală, lozincile și orgoliile nu sunt suficiente;
3. Este evident că, membrii asociațiilor de proprietari, au obligația legală de a plăti serviciile de utilitate publică. Totuși, debranșarea colectivă, respectiv și a proprietarilor care nu au restanțe la plata serviciului de apă-canal, o considerăm abuzivă și considerăm că autoritățile, furnizorul serviciului și asociațiile de proprietari în cauză trebuie să găsească soluții pentru a fi, eventual, debranșați/executați doar cei cu restanțe la plata facturii. Noi, avem în vedere, ca o posibilă soluție, implementarea reglementărilor privind Convențiile individuale de facturare a serviciului public de alimentare cu apă, conform art. 95, lit. b) și ale art. 97, alin. (4) lit. b) din Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
În consecință, recomandăm asociațiilor de proprietari să plătească în termenele legale facturile pentru serviciul de alimentare cu apă iar, în situația în care au ”rău platnici” (nn. proprietari de apartamente cu restanțe peste termenele legale), pot solicita facturarea individuală(nn. pe fiecare apartament) a serviciului conform art. 97, alin (4), lit. b) din Legea nr. 196/2018. Facturarea individuală a serviciului de alimentare cu apă poate fi un prim pas în disciplinarea consumatorilor care nu înțeleg că plata facturii, în termen, este o obligație legală și contractuală.
Mai amintim că, facturarea individuală a serviciului de alimentare cu apă se poate face și în situația blocurilor cu distribuția pe verticală. Astfel, potrivit Legii nr. 51/2006, legea serviciilor comunitare de utilități publice, art. 42, alin(6)”În cazul imobilelor condominiale existente, individualizarea consumurilor de utilităţi în vederea repartizării acestora şi, după caz, facturării individuale se realizează, în funcţie de sistemul de distribuţie adoptat, fie:
a) prin contoare individuale montate la intrarea în fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie, în cazul distribuţiei orizontale;
b) cu ajutorul repartitoarelor de costuri montate pe racordurile aparatelor de consum aferente fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie, în cazul distribuţiei verticale”.
Facem precizarea că, pentru aplicarea facturării individuale, sunt necesare proceduri subsecvente textului de lege (convenții, regulamente, etc.) prin care să se stabilească raporturi juridice (drepturi și obligații, responsabilități, inclusiv obligația de a permite accesul în apartament pentru debranșare individuală, etc) directe între furnizor și consumatorul final, pe care trebuie să le adopte autoritatea administrației publice locale. S-a făcut ceva la Târgu Mureș în acest sens, timp de 4 ani ?
Și atunci, este cât se poate de clar că instituții ale statului, autorități, asociații, etc sunt complice, cel puțin prin pasivitatea manifestată care a favorizat perpetuarea acestei practici abuzive de umilire a unor semeni, chiar și a celor care, din când în când, au și calitatea de votanți !
În consecință, solicităm sprijinul consilierilor locali, atât în calitatea de membri ai ”deliberativului” local cât și de membri AGA ai furnizorului serviciului, să intervină de urgență pentru aprobarea procedurilor/convenției de facturare individuală, subsecvente textului de lege și să-l determine pe furnizor să le și aplice;
4. În final, facem un apel public și solicităm deputaților de Mureș, de toate „culorile” politice să susțină amendare legii privind asociațiilor de proprietari, în sensul ca textul ce reglenetează facturarea individuală să devină alicabil;
5. Mai precizăm că, în opinia noastră încheierea convențiilor de facturare individuală este necesar doar pentru blocurile în care există ”rău platnici” și există riscul de debranșare a condominiului! Nu trebuie generalizată, acolo unde nu există rău platnici și facturile sunt achitate în termenele legale, considerăm că nu trebuie modificate bunele practici.
Cu stimă, Ing. Rus Dumitru, președinte Liga Asociațiilor de Proprietari Mureș.”
Facturare individuală și contract cu furnizorul direct fara intermediari și pt toate lumea!! Primăria ar trebui sa se implice așa cum s- a implicat fostul primar Dorin Florea, când a introdus încălzirea cu centrala individuală în 4 luni pt tot orașul!! Suntem sătui de pierderile de apa, pe care le plătim sa îmbogățim pe alții….