Zece informații despre asociația de proprietari pe care să le ceri înainte de a cumpăra un apartament
Înainte de a cumpăra un apartament în care s-a mai locuit, de la fostul proprietar, ar trebui să puneți niște întrebări și să aflați informații de la asociația de proprietari. Dacă nu știți să vă protejați și să puneți întrebările potrivite, lucrurile pot lua o întorsătură neplăcută. Un conflict cu asociația de proprietari sau a fi pus în situația de a plăti datorii vechi cu care nu aveți nicio legătură poate vă schimbe viața în cel mai neconvenabil mod.
Primul lucru la care trebuie să vă uitați este ușurința cu care primiți informațiile. Asociația și proprietarul de la care vreți să cumpărați nu sunt obligați să vă furnizeze toate aceste informații înainte de a cumpăra un apartament, însă nici dumneavoastră nu sunteți obligat să cumpărați. Aveți, din postura de posibil cumpărător, dreptul să cunoașteți aceste chestiuni.
Dacă transparența în asociație există, este un prim pas foarte bun. Dacă nu puteți obține informațiile, atunci poate ar trebui să vă mai gândiți înainte de a cumpăra un apartament.
Atenție: Va trebui să cereți proprietarului să se adreseze asociației pentru obținerea informațiilor și nu să vă adresați direct!
1. Adeverință că proprietarul nu are datorii către asociație
Aici este foarte simplu, art. 33 din Legea asociațiilor de proprietari obligă la eliberarea acestei adeverințe. Dacă adeverința nu se poate elibera, iar proprietarul este obligat să dea o declarație pe propria răspundere, apare primul semn de întrebare: de ce nu s-a eliberat ea? Poate fi un conflict în bloc, asociația poate să nu fie în legalitate, să nu aibă președinte, să existe un haos pe care nu vi-l doriți și cu care nu vreți să aveți de-a face. Vânzarea poate fi anulată în absența acestor documente care să ateste lipsa datoriilor.
2. Adeverință că asociația că nu are datorii către furnizori/ terți
Această adeverință nu este obligatorie prin lege, însă dumneavoastră, ca posibil cumpărător, puteți să o cereți de la asociație prin intermediul proprietarului. Dacă nu aveți această dovadă, vă puteți trezi în prima lună de la instalarea în noul apartament că ajungeți să plătiți datorii vechi de ani de zile, cu care nu aveți nicio legătură, așa-numitul „fond de redresare”, penalități, și așa mai departe. Fondul de redresare înseamnă plata a doua oară a facturilor de către proprietari după ce primii bani achitați au dispărut sau au fost folosiți în alt fel.
3. Ultima listă de întreținere
Puteți să solicitați proprietarului o copie sau să o studiați la avizier, să faceți o fotografie și să o studiați în liniște acasă, fără presiune. Urmăriți situația restanțierilor, situația soldurilor activ/ pasiv. Nu vreți să vă mutați într-o asociație cu nenumărați restanțieri și o situație incertă pentru care va trebui să scoateți bani din buzunar.
4. Situația juridică a asociației de proprietari
Puteți cere informații legate de constituirea asociației de proprietari și actualizarea actelor conform Legii 196/2018. Asociațiile de locatari și cele care nu au actele actualizate conform legii în vigoare sunt organizații aflate într-un haos juridic, pasibile de amenzi, aflate în imposibilitatea de a deschide procese în instanțe împotriva restanțierilor, de multe ori cu conduceri ilegitime cu care nu vă puteți lupta, sunt neîntreținute și cu greu se pot face reparații pe părțile comune. Mai bine vă feriți!
5. Contul bancar al asociației de proprietari
Prin lege, acesta ar trebui afișat la avizier. Dacă treceți peste situația nelegată când acesta nu este publicat în mod transparent, puteți să cereți codul IBAN al contului și să întrebați dacă administrația acceptă plăți în contul bancar. Deși obligatoriu prin lege, asociațiile refuză de multe ori să lucreze prin bancă.
Dacă nu vreți să permiteți administratorului să țină banii la el acasă sau în contul personal și eventual să vă dați seama ulterior că nu a mai plătit facturile către furnizori cu anii, mai bine nu cumpărați locuința dintr-un astfel de condominiu. Dacă veți lipsi din oraș în perioada de încasări, nu veți putea achita și vă veți trezi cu penalități.
În plus, asociația este pasibilă de amendă dacă nu are cont bancar deschis și afișat. Vreți să fiți pus să plătiți o astfel de amendă, după achiziționarea apartamentului?
O atenție deosebită trebuie să o acordați informației dacă contul nu este cumva poprit de un furnizor. Multe asociații se regăsesc în această situație.
6. Atestatul administratorului
Prin lege, atestatul administratorului se afișează la avizier. Dacă nu este, puteți să solicitați să vedeți o copie și să vă asigurați că totul este în ordine.
Asociația poate lua amendă în cazul în care angajează un administrator fără atestat. Vreți să fiți pus în situația să plătiți o astfel de amendă, după ce cumpărați?
7. Ultima adunare generală
Puteți cere informații de la asociația de proprietari despre ultima adunare generală a asociației de proprietari. Acest lucru vă va spune multe despre organizație. Dacă în bloc nu s-au făcut adunări generale de ani de zile, mai bine fugiți cât mai repede din acel loc!
Dacă adunările se țin regulat, potrivit legii, iar proprietarii își hotărăsc destinul în mod democratic, atunci este un bun început!
În plus, puteți să încercați să aflați câți proprietari sunt în bloc și câți sunt înscriși în asociația de proprietari. Acest lucru va fi vital pentru convocarea adunărilor generale, vă va spune câte ceva despre organizarea blocului, despre calitatea oamenilor, despre interesul pe care îl acordă spațiilor comune.
8. Situația parcărilor, boxelor, uscătoriilor
Cumpărați un apartament, ar trebui să beneficiați de boxă, dar după ce vă mutați, constatați că a ocupat-o președintele asociației sau vreun alt vecin în urmă cu 20 de ani și el se consideră stăpânul unui spațiu care nu îi aparține. Nu acceptați o astfel de situație!
9. Ultimele reparații pe părțile comune
Solicitați informații despre reabilitarea termică, repararea acoperișului, subsolului, țevilor, liftului, etc. Când vă mutați într-un apartament nou, nu vreți să vă plouă în casă sau să vă refuleze toaletele din prima lună, nu-i așa?
10. Bugetul și execuția bugetară a asociației
Aprobarea unui proiect de buget, dar și a execuției bugetare la finalul anului, sunt obligatorii în asociațiile de proprietari. Încă o obligație care, în general, nu se aplică.
În buget puteți vedea situația fondurilor de rulment, reparații, ce proiecte de renovare și reparații și-a propus organizația.
Multe asociații au problemele enumerate mai sus. Ar trebui să cereți aceste informații de la asociația de proprietari înainte de a cumpăra. Ele pot fi și un start pentru negociere. Achiziționarea unui apartament într-un bloc cu probleme poate scădea prețul considerabil. Aduceți-vă aminte că proprietatea dumneavoastră nu va fi doar până la ușa apartamentului și, mai mult decât atât, va trebui să conviețuiți cu ceilalți proprietari, să colaborați cu asociația și să plătiți cheltuieli către aceasta.
Citește și: Pot fi dizolvate asociațiile de proprietari din voința membrilor?
Semnează petiția: Drepturi pentru proprietarii din condominii