Nu dați bani firmelor care bat din ușă în ușă în numele asociației de proprietari
Proprietarii și locatarii nu ar trebui să dea niciodată bani reprezentanților firmelor care bat din ușă în ușă în numele asociației de proprietari. De multe ori, aceștia le spun oamenilor că vor să colecteze bani în urma unor contracte încheiate cu asociația, însă acest lucru nu este legal, ba chiar are potențial infracțional – după cum au precizat reprezentanții Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București pentru ProblemeLocative.ro.
Susții proiectul ProblemeLocative.ro, cumpărând din acest magazin:
Solicitarea a venit în urma sesizării de la un cititor care a scris despre o practică din condominii: ”S-au instalat interfoane plătite de locatari. După ieșire din garanție ne-am trezit că vine și ne bate în uși o firma care ne cere bani pentru întreținerea interfoanelor. Asociația neagă că ar fi făcut un contract în acest sens, firma respectivă nu ne prezintă contractul în baza căruia ne taxeaza”.
Iată a ce a răspuns Direcția Generală de Poliție Locală și Control: ”Având în vedere că fapta descrisă de dumneavoastră poate întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, vă comunicăm că soluționarea unei plângeri cu un astfel de obiect este de competența Poliției Naționale, respectiv a secției de poliție pe raza căreia s-a petrecut fapta. Totodată Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București atrage atenția cetățenilor de a nu deschide ușa persoanelor necunoscute indiferent de pretextul invocat de acestea. În situația în care considerați că sunt elemente privind existența unei ilegalități, vă rugăm să sunați la 112, urmând ca la fața locului să se deplaseze în cel mai scurt timp forțe din cadrul structurii de ordine publică pentru a verifica cele semnalate”.
Astfel, în cazul unei posibile infracțiuni, Poliția Română are competență. Însă, în asociațiile de proprietari, Legea 196/2018 prevede că constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale poate fi luată, exclusiv, de către primari sau de împuterniciți ai acestora ori de către Poliția Locală, iar Poliția Română să aibă vreo competență în acest sens.
La rândul lor, polițiștii de la Inspectoratul General al Poliției Române reamintesc că, în conformitate cu prevederile art. 75, alin. 1 și alin. 2 lit. d din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, asociația de proprietari gestionează cheltuielile efectuate pentru exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune, inclusiv cele aferente fiecărui beneficiar. În plus, controlul asupra activității financiar-contabile a asociației de proprietari este exercitat de către aparatul de specialitate al primarului printr-un compartiment organizat la nivelul fiecărei autorități din cadrul administrației publice.
”În cazul constatării unor fapte ce intră în competența de soluționare a Poliției Române, proprietarii/locatarii pot apela Serviciul Unic pentru Apeluri de urgență 112 (în condițiile legii) sau se pot adresa unității de poliție competente teritorial,” potrivit IGPR.
Citește și: Ministerul Dezvoltării: Înființarea asociației este o necesitate, dar nu o obligație a proprietarilor
Imagine de MasterTux de la Pixabay